BE YOURSELF
ABOUT ME ENTRY TWITER FACEBOOK BLOGSKIN
Santubong : My precious moment with you guys.
Wednesday, February 22, 2012 • 11:54 PM • 3 convicts
Assalamualaikum :) Lama dah saya tak update blog kan kan kan. Harini saja nak update sebab kawan-kawan asyik tanya macam mana perjalanan pergi Santubong semalam, penat dah saya cerita benda yang sama berulang kali, haha. So saja nak bagi fair and square, saya story dekat sini sahaja lah okayyyy? Maybe kalini saya tulis panjang sikit sebab kalau boleh nak cerita step by step gitu, tapi tengok keadaanlah, kalau tangan saya ini dapat bergerak sekali dengan otak saya, panjang lah jawabnya saya tulis, kalau saya rasa dah penat, saya stop je sampai situ :) *
Hehe, mukaddimah yang merepek, sila abaikan*

Actually semalam kami semua pergi Gunung Santubong, ada 37 orang students Unimas yang join sekali, kalau tak silap saya lah. 27 orang perempuan, and 10 orang lelaki. Kami semua kena berkumpul depan dewan Unimas before jam 7 am, tapi gerak around pukul 7.45 am rasanya ( saya tak tengok jam sebenarnya time gerak tu, main naik je van haha ). Yang perempuan kena naik van, ada dua van, lelaki pula sewa 2 kereta. Before gerak tu, Safuhah ada bagi each of us makan buah pisang, sebenarnya saya tak sarapan lagi pagi itu, agak kelam kabut juga before nak pergi berkumpul depan dewan, semua salah saya lah sebab lambat bersiap, kasihan Farrah Anima : Nemo kena tunggu saya. Saya pun tak tahu kenapa saya bersiap lambat sangat, padahal bangun awal dah, prepare semua pun awal juga, pelik betul XD

Around pukul 8 am rasanya kami semua gerak ke Santubong, time on the way, pak cik van berhenti dekat stesen minyak, haa time tu semua budak perempuan pergi serbu beli makanan. Saya dengan Nemo pun apa lagi, beli lah pau, roti, air mineral 2 botol air mineral and 100plus. Okayy take note kat sini peeps, ini kesalahan nombor satu kami *budak perempuan jelah*, sebenarnya before nak hiking kena makan makanan berat, tp kami makan benda simple macam gitu je, janji buat alas perut. Haa, bila kat atas time nak turun itu, habis kena bebel dengan budak lelaki tau, diorang semua makan nasi lemak before naik, padanlah energy banyak semacam je kan kan. Time kena bebel-bebel tu, saya rasa perangai diorang macam abah ada lah, haha, sebab abah memang macam gitu, kalau dia dah pesan but then kitorang tak dengar, then bila ada incident berlaku, haaa, habislah kitorang adik-beradik kena haha *abah mesti tengah baca niii kan kan? haha*

Bila dah sampai dekat Santubong, kami semua bayarlah duit entrance RM3 then ramai-ramai buat warm up and stretching. Before naik adalah certain budak lelaki yang bagi pesanan azimat for us to bear in mind, the do and don't, biasalah, kita kan nak hiking, masuk hutan semua ni, banyak pantang larang nak kena jaga semua, mulut ni memang kena jaga betul. Dah selesai semua tu, kami pun kena baratur in a straight line, yang lead kami semua Syed Jaffar, Abid, Nazhan, Adib ( saya tak ingat dah lain haha, sorry sorry ). Saya as usual gerak dengan Nemo. Kesian dia kena bawa beg berat, ada dua botol air mineral besar dia bawa, saya nak tolong tapi tak tahu macam mana sebab beg saya pun berat and dah penuh juga dengan air mineral semua tu. Tapi sekarang saya baru terlintas kenapalah saya tak bahagikan kuantiti air mineral tu biar sama banyak, jadi nanti beratnya equal lah. Adeiii, teruk kan saya ni, kata kawan, tapi benda simple macam gini pun saya tak dapat fikir :') Sorry Nemo, saya memang tak terfikir langsung time tu. Sooo Hummairah, lain kali take note sikit bab bab ni, fahammm?

Time naik tu Alhamdulillah perjalanan okay lagi, semua tolong-menolong and ukhuwwah tu memang terasa kuat lah antara kami semua. Kalau takde semangat kerjasama semua, memang saya cakap, tak boleh jalanlah program ni, sebab program ni memang perlukan semua tu, faham kan kan? Time sampai kat F5, seronok sangat sebab ada air terjun kat situ. Tapi memang kena be careful lah, sebab kawasan tu licin, kalau silap langkah sikit boleh jatuh. Ada kawan saya jatuh, Syahirah, dia pergi pijak batu licin, Alhamdulillah tak jadi apa apa, risau betul kitorang time tu. Haa, lupa nak cakap, cuaca semalam memang kami agak kurang bernasib baik sebab hujan T_T Tapi apa apa pun, hujan itu rahmat :) kan kan? Mesti ada hikmah punya kenapa Allah turunkan hujan semalam, Allah knows better.

Then kami teruskan perjalanan sampai ke F7. Haa kat sini saya dengan Nemo dah terpisah, errr bukan terpisah apa. Kat sini dah ada group yang tak nak naik sampai ke puncak, saya pula memang kalau boleh, nak dakilah sampai ke puncak, sayang pula kalau tak habiskan right? So, start dari sini saya gerak dengan Jane, Nabilah, Biha. Then Biha pula gayat, dia pun stop tengah jalan, saya dengan Jane teruskan lagi, then Laila, Ifah and Amal gerak sekali dengan kitorang juga. Ohh tapi jangan risau, kat setiap part yang tertentu memang ada lelaki yang tolong guide. And abah ummi tak payah risau juga sebab Safuhah memang pilih budak lelaki yang dah pernah naik and budak masjid ( macam mana kakak nak explain pun tak tahulah, haha, tapi faham kan? Alhamdulillah dia tak ambil budak yang tak tahu batas agama, haa macam gitulah, senang cerita kami semua percaya lah dengan budak lelaki tu, adeii susah pula nak explain haha ). Haa, bila dah start dari sini memang agak mencabar lah. Lagi-lagi bila dah sampai dekat F9, dengan tangga nya lagi. Seriously saya memang agak kecut perut juga time tengok tangga itu, tinggi kot. Honestly saya memang gayat sangat, adik saya Huwaini faham macam mana kondisi saya kalau involve bab bab ketinggian ni, saya pun tak tahu lah nak describe macam mana perasaan saya yang berkecamuk memang tak tahu apa dah saya fikir time tu. Saya naik juga sebab time naik tak payah tengok bawah, saya memang tak tengok bawah lah time panjat tu, memang time tu saya selawat banyak-banyak habis. Tapi time ni tak teruk sangat, sebab senang cerita as long as saya tak payah tengok bawah, saya selamatlah haha, tu je saya boleh describe.

Around pukul 2.30-3.00pm kami semua Alhamdulillah selamat sampai kat puncak, perasaan time dah sampai kat puncak tu memang bersyukur habislah, tak sangka dapat sampai tau :) Call abah ummi semua. Abah macam biasalah perangai dia, gelak je, entah kenapa dia gelak pun tak tahu haha, ummi pun macam biasalah, bagi nasihat semua haha :) Then kena tunggu budak-budak ini solat zohor kat atas, jealous tengok diorang dapat solat kat puncak, bila lah agak nya saya akan dapat rasa pengalaman ni nanti kan kan? ( Hurmm, maybe time saya daki Mt Everest kot haha ). Pemandangan kat puncak gunung tengok ke bawah memang Subhanallah cantik sangat! Betapa hebatnya ciptaan Allah kan kan, kita ni makhluk dia, memang terasa kerdil sangat. Dah settle semua, tangkap gambar dulu, Atiqah dengan Safuhah yang handle part tu. Then kami pun mulalah turun.

Haa, bila part turun ni memang nightmare saya mula, kalau boleh ikutkan hati saya, saya nak panjatttttt saja, tak nak turun pun. Memang bila part turun especially tangga and part yang batu kayu tuu ( tak tahu nak describe macam mana, dia tinggi part tu, licin, and memang kena paut pada akar kayu, tali and batu kat situ ). Saya memang menggigil seluruh badan, tu je saya boleh cakap. Entahlah, bila teringat semula memang saya nervous sangat, tak tahu nak cakap apa. Time tu memang banyak istighfar habis. Part turun tangga yang tingggggiiiii tu, saya memang doa habislah, harap harap cengkaman tangan saya kuat, takut jadi lemah sebab saya memang senang cerita tengah bertarung dengan kelemahan diri, ingat senang ke bila kita kena face something yang kita sangat nervous and trauma dalam jangka masa yang panjang? Memang part tu saya ambil masa lama, kan kita kena turun one by one, takde orang nampak, diorang awasi kita dari atas and bawah sahaja, saya seorang-seorang ni memang dah nangis jelah senyap-senyap. Bila nak sampai dekat bawah cepat-cepat kesat air mata haha. Lucu pula bila ingat time tu, memang saya kuatkan semangat sehabis baik dah time tu, seriously saya dah cuba sehabis baik, tapi tak tahu kenapa saya still lemah untuk control badan and emosi diri sendiri. And saya memang berterima kasih banyak-banyak kat sahabat semua yang bantu saya, kalau korang tak tolong lead kan and bagi arahan which way and how should I do time tu, memang saya rasa saya tak kan bergerak, tergantung je kat situ sebab tak boleh nak gerak. Time tu saya realize juga, saya ni hamba Dia yang lemah, apa-apa pun memang kena minta tolong Dia, and setiap orang juga ada kekuatan and kelemahan masing-masing. Saya memang lemah part yang melibatkan ketinggian, tapi maybe kekuatan saya part lain, lain orang lain lah kehebatan masing-masing, manusia kan unik :) Tapi kita kena pandai gunakan kelebihan kita itu untuk ke jalan yang diredhai Allah, jangan salah gunakan pula okayy guys? :)

Kalau boleh saya tak nak cerita dah part turun yang melibatkan kelemahan saya ni, seriously malam tadi pun saya mimpi part tu, memang kenangan tu saya tak kan lupa lah sampai bila-bila insyaAllah. Then sampai ke F9 saya memang bersyukur habis sebab dah takde tangga yang tinggi-tinggi and kalau ada pun pendek je, yang tu saya masih boleh cover lagi lah, Alhamdulillah :) maybe tak sehebat kamu semua, tapi saya dah cuba yang terbaik :D Then bila sampai F8 semua berhenti untuk solat asar *and lagi sekali saya jealous T_T*. Haaa, bila dah selesai semua tu, leader yang lead perjalanan kami Syed Jaffar and Abid pun bagi arahan untuk buat group macam platun gitu. Sebab keadaan makin gelap, dah dekat pukul 6.15pm gitu, kat Sarawak, waktu macam gini memang hampir nak gelap, lagi lagi kami dalam hutan right. 1 group ada seorang lelaki and 8 orang perempuan. Saya dalam group first, sekali dengan Atiqah, Safuhah, Amalina, Anis Amalin and Nasuhah. Atiqah and Safuhah tolong papah Amalina sebab dia injured, saya pula ada belakang diorang tolong suluh jalan untuk kami bertiga kat belakang. Then Safuhah suruh telefon Nemo sebab nak minta bantuan, cuaca memang makin gelap, kami kekurangan torchlight, and ada torchlight yang kehabisan battery. Kalau nak teruskan sampai ke F5 memang susah, sebab area air terjun tu bahaya, licin.

So saya pun call lah Nemo, and Nemo semua uruskan pasal kitorang dekat bawah. Dengan polis, renjer, JPA, RELA, and bomba segala bagai. Kami semua terima arahan untuk tunggu kat mana kami berada, so dekat F6 tu kami semua duduk lah dalam satu barisan. Time macam macam perasaan saya ada. Tak tahu nak describe macam mana. Budak-budak ni pun solat maghrib dengan tayamum, then baca Mathurat, Yaasin ramai ramai. Lama juga kitorang tunggu pasukan penyelamat tu nak sampai. Macam macam kitorang berkongsi ilmu time tu. Kaki saya time tu memang dah lenguh sangatlah, dengan baju lembab sebab hujan kan, badan saya pun rasa macam tak sihat effect kondisi badan yang kurang selesa. Tapi saya tahu semua orang pun rasa macam gitu juga, saya nak bagi hilang semua feel tu, call abah nak cakap dengan Ayifmae. Seriously dari dulu sampai sekarang kalau saya rasa down or sedih or apa-apa, bila cakap dengan Ayifmae, my youngest brother merangkap anak bongsu, mood saya terus berubah 100%, terus jadi happy. Even bila dapat dengar suara dia, macam ubat bagi mood saya gitu bila dapat dengar keletah dia :) Alhamdulillah after that saya macam makin semangat after dah lalui nightmare saya.

Tunggu sampai jam 10.15pm, lama tau kitorang tunggu, Alhamdulillah pasukan penyelamat pun sampai. Time diorang sampai tu, memang kitorang semua senyap lah dengar and ikut arahan yang dia bagi. Amalina pun pasukan penyelamat dah turunkan dulu sebab dia injured kan. Kami turun ikut Tanjung Puteri sebab laluan kat situ lagi mudah and cepat. Dalam 22 orang pasukan penyelamat yang membantu, 2 orang akan ada satu renjer/RELA/polis/JPA yang selia kami. Saya pun bersyukur betul sebab saya memang dah tak larat, energy dah zero tau, yelah, tak makan makanan berat kan, just sarapan pau, then setakat makan gula-gula mana lah cukup. Kalau chocolate bar tu lain lah sikit, tu memang bagi energy. Around pukul 12 am lebih kot kitorang selamat sampai kt bawah. Haaa, kami turun turun je pening kepala sebab kena flash camera, ada reporter semua datang, memang kecoh time tu, saya tak sangka pula incident kami ini jadi liputan. Sampai je terus kena naik van bomba, then ada MA datang bagi air mineral seorang satu. Tiba tiba ada Sarjan Mejar Rosli datang cari saya, terkejut saya time tu, rupa-rupanya dia nak cakap yang abah ada call pihak diorang nak tanya keselamatan saya and kawan-kawan. Then tengok lah fon, adeiii banyak betul misscall dari cik abah ku seorang ni haha. Dengan ummi and tok ngah pun ada misscall juga. Teruslah saya hantar message kat diorang yg dah selamat sampai kat bawah, saya tak larat nak cakap dengan diorang lagi sebab penat sangat.

Bila dah sampai dekat tempat permulaan kami hiking, ada kedai makan kat situ, pihak bomba bagi kami makan, saya dapat nasi goreng and air revive. Tapi tak lalu sangat nak makan, baru makan 2 3 suap dah berhenti, just minum air sahaja. Then ummi call, pastu abah pula call. Rupa-rupanya diorang tak tidur lagi sebab nak dengar berita macam mana keadaan saya time tu, sorry abah ummi sebab kakak buat you guys risau :') then tok ngah pula call, adeiii, penat saya nak cerita haha. Tak sangka pula ramai yang call, I LOVE YOU ALL! Yang tak tahan, adik saya Huwaini pergi hantar message "Kak, awak sesat ea? Wah, bestnyaaaa!" Haha, senget punya adik, tahu lah dia happy sebab saya dapat pengalaman macam gini. Adikkk adikkk, cek bukan sesat naaa, kitorang mendapat arahan untuk berhenti dari pihak pasukan penyelamat jaa, fahammmm? :P Before balik ada wakil pasukan keselamatan yang bagi nasihat, lain kali before mula aktiviti hiking, kena buat laporan polis dulu, supaya polis tahu. Bukan main terus naik sahaja. Time tu barulah kami semua tahu procedure yang betul untuk hiking especially bila yang melibatkan keselamatan.

Sampai bilik around pukul 3 am lebih. Balik je terus rendam baju beg kasut semua, ummi tak bagi basuh pagi-pagi buta, ummi suruh saya rehat dulu. So pagi tadi barulah basuh semua. Tapi seriously time nak bangun dari katil tu memang susah tau, sakit habis seluruh badan saya. Then Nasuhah ada bagi krim, bila pakai tu baru rasa badan saya ni macam bernyawa sikit. Sengal-sengal dekat bahu pinggang kaki semua pun rasa okay, tapi bila krim tu macam dah habis effect dia, rasa balik sakit tu, kena pakai lagi. Haaa, I need ummi right now, seriously T_T ummi tahu apa yang kakak patut buat sekarang, nak turun tangga beli makanan pun dah macam apa dah kakak ni.

Adeii, saya rasa macam taip panjang pula, malas lah saya nak upload gambar, ada gambar tu dalam facebook kawan saya, kalau kat photo saya memang takdelah :) Nanti kalau abah ummi and adik-adik nak tengok, tunggu kakak balik okayyyy? :) Overall sekali, kenangan paling yang tak boleh lupa bila part turun from F15-F9, seriously tu kenangan yang saya akan simpan and ingat sampai bila-bila lah, insyaAllah. And kenangan hiking dekat Gunung Santubong ni memang best, this is one of my precious moment with you all! Alhamdulillah, even banyak halangan yang kami terima, tapi berkat kerjasama semua and percaya pada Allah, semua dapat berjalan dengan lancar. Kalau boleh nak hiking lagi, cuma saya kena overcome gayat saya dulu, till then baru lah saya akan cabar diri saya semula, HWAITING! :) Okaylahh, sorry for the long post. Wallahua'lam :)

P/S : I love you all <3 bila incident ni berlaku, saya sedar ramai juga yang care and sayang dekat saya :) Abah, ummi, adik-adik, tok ngah, sahabat.




FUTURE
MY WORDS;
HAI , I from EXO planet . My UFO was break down , my age 11200 years old, I have 12 aliens . My birth date 12/12/2090 . I just want to say : Behave with me because I have 2 pair screw driver as my hand . Feel delightful to stay here.

BLUE;





OTHERS;


>> I've got new cell
date : NOW
at:10 am


>> prisoners jail breaking
date : 12/12/12
at: 12pm


>> new cellie arrived
date: 1/1/2190
at: 13.12pm

BLOG ARCHIVE;